نحوه گفت و شنود در جمع
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند:
هنگامی که دو تن به صورت درگوشی حرف می زنند، میان آن دو وارد مشو؛
(حدیث 230 نهج الفصاحة)
هنگامی که سه تن با هم هستند، نباید دو تن به صورت درگوشی سخن گویند؛
(حدیث 235 نهج الفصاحة)
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند:
هنگامی که دو تن به صورت درگوشی حرف می زنند، میان آن دو وارد مشو؛
(حدیث 230 نهج الفصاحة)
هنگامی که سه تن با هم هستند، نباید دو تن به صورت درگوشی سخن گویند؛
(حدیث 235 نهج الفصاحة)
این مطلب تامل برانگیز توسط روان آبی گرامی ارسال شده است
پیامبر اکرم (ص) می فرماید:
اذا عمل احدکم فلیتقنه
هنگامی که یکی از شماها کاری انجام می دهد باید به نحو احسن انجام دهد
سخن 221 از نهج الفصاحة
God Knows
When you are tired and discouraged from fruitless efforts;
God knows how hard you have tried.
When you've cried so long and your heart is in anguish;
God has counted your tears.
If you feel that your life is on hold and time has passed you by;
God is waiting with you.
When you're lonely and your friends are too busy even for a phone call;
God is by your side.
When you think you've tried everything and don't know where to turn;
God has a solution.
When nothing makes sense and you are confused or frustrated;
God has the answer.
If suddenly your outlook is brighter and you find traces of hope;
God has whispered to you.
When things are going well and you have much to be thankful for;
God has blessed you.
When something joyful happens and you are filled with awe;
God has smiled upon you.
When you have a purpose to fulfill and a dream to follow;
God has opened your eyes and called you by name.
Remember that wherever you are or whatever you 're facing;
God Knows!!
*برای همسایگان خود، همسایگان خوبی باشید. با آنان نماز گزارید، در تشییع جنازه های شان حاضر شوید و مریضان آنان را عیادت و حقوق شان را ادا کنید.
* اگر کسی از شما راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، آن زمان مردم می گویند: «این، یک شیعه است.» و همین مسأله، من را شادمان می کند.
*از خدا بترسید و تقوای الهی را پیشه خود سازید و با اعمالتان زیور و زینت برای ما باشید و مایه زشتی و بد نامی ما نباشید. هرگونه دوستی را برای ما جلب کنید و هر بدی را از ما دور سازید. زیرا هر خوبی که در حقّ ما گفته شود، سزاوار آنیم و هر بدی که در حقّ ما گفته شود، شایسته آن نیستیم.
منبع احادیث : تحف العقول، حرّانی، ص 362، مؤسّسة الأعلمی للمطبوعات.
به گزارش شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، رسول جعفریان، پژوهشگر و محقق در مطلبی که چند سال پیش نگاشته، به غلط بودن واژه ترکیبی «پیامبر اسلام» اشاره کرده و با تشریح چگونگی جلب شدن توجهش به این موضوع، نوشته است: سالها پيش که مرتبتر خدمت استاد ارجمندم حضرت آيت الله حاج سيد محمدعلي روضاتي ميرسيدم، از ايشان شنيدم که مرحوم اميري فيروزکوهي، شاعر و محقق برجسته، مقالهاي درباره غلط بودن تعبير «پيامبر اسلام» در مجله دانشکده الهيات مشهد نوشته است.
شنيدن اينکه اين تعبير، تعبير نادرستي است ابتدا برايم نامأنوس بود اما به ويژه بعد از مطالعه آن مقاله دريافتم که حق با آن شاعر فرهيخته و استاد ارجمند بنده بوده و هست. ايشان اصرار داشت که سخن مرحوم اميري درست است و ما نبايد اين تعبير را که بسيار غلط و ساخته دست مستشرقان است در هيچ کجا به کار ببريم. مع الاسف شاهديم که بيدقتي ما دامنهاش چندان وسيع است که بسياري از نويسندگان ما از آن در عناوين کتابهايشان استفاده کردهاند.
به علاوه طي سالها شاهد بوده و هستيم که در بيشتر متنهايي که در صدا و سيما خوانده شده يا در مطبوعات درج ميشود هميشه از اين ترکيب نادرست استفاده ميشود. در حالي که قدسيت کلمه «رسول خدا»(ص) بسيار روشن و واضح و نادرستي تعبير «پيامبر اسلام» با اندکي تأمل قابل درک است.
در ضمن کار و مطالعه آثار اسلامي، دريافتم که آنچه هميشه و هميشه ميان مسلمانان و در متون مقدس از قرآن و حديث و غيره بکار رفته تعبير «رسول الله» است نه رسولالاسلام که هيچ سابقهاي ندارد. حتي امروز هم در فرهنگ مسلمانان غيرفارسيزبان، به خصوص در زبان عربي، کسي تعبير رسول الاسلام را به کار نميبرد. محتمل است که اين تعبير نادرست در آثار مارکسيستهاي عرب يا لایيک هاي ضددين به کار برود و به وضوح يک خواننده عرب با ديدن تعبير رسولالاسلام ميفهمد که نويسنده اعتقادي به نبوت ندارد.
اما در زبان فارسي به طور اعم يعني توسط مسلمان و غيرمسلمان به کار رفته و اين هم ناشي از بيدقتي ما در انتخاب ترکيبهاي وارداتي يا ترجمه معادلهاي انگليسي به فارسي است.
آنچه در اين باره بايد توجه داشته باشيم اين است که وقتي ما کلمه «رسول» را به کار ميبريم مقصودمان فرستاده و نماينده است. در اين فرستاده مهم آن است که از طرف چه کسي آمده است نه آن که چه چيزي را آورده است.
اين اهميت از آن بابت است که قداست رسول به آن است که از طرف خداي تعالي براي زمينيان فرستاده شده است. خداوند مرتب روي اين جنبه تکيه دارد و به همين دليل است که تعبير رسولالله در متون مقدس استفاده ميشود. در قرآن به طور مؤکد تعبير به رسولالله داريم و متأسفانه در فرهنگ ما به کار بردن اين تعبير قرآني ترک شده و به جاي آن، آن تعبير نامأنوس آمده است.
اگر ما جهت الهي رسالت را با ساختن تعبير «پيامبر اسلام» کنار بگذاريم، درست به همان هدفي که مستشرقان از جعل و کاربرد اين تعبير داشتهاند نزديک شدهايم. آنان اعتقادي به اين که محمد (ص) از طرف خدا آمده ندارند اما با اين مطلب که محمد(ص) دين اسلام را ميان مردم آورده مشکلي نداشته و اين تعارضي با معتقدات و باورهاي غير ديني يا ضد ديني آنان ندارد بنابراين به راحتي کلمه پيامبر اسلام را ساختهاند و به جاي پيامبر خدا(ص) گذاشتهاند.
البته ميپذيريم که وقتي يک مسلمان ايراني، کلمه پيامبر اسلام را به کار ميبرد قصد انکار آن طرف يعني بعد الهي اين رسالت را ندارد اما اين امر بر حسب يک عادت است نه آن که بر اساس اين تعبير به جنبه الهي بودن دين ميرسد.
لینک این مطلب قابل تامل توسط آقای بدرخانی گرامی ارسال شده است.